Hati itu tumpuan pertama Tarbiyyah


Dengan nama ALLAH yang Maha Pemurah Lagi Maha Pengasihani..

" Siapakah yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada Allah. mengerjakan amalan soleh, dan yang berkata: "Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang menyerah diri?"(Surah Fussilat :33)

..ya..cuba melihat insan2 sekelililng dengan mata hati.. Memandang dengan kasih.. Sepertimana nasihat imam Gahazali. Walau bagaimana pun mereka..,siapapun mereka..mereka tetap hamba seperti kita..bahkan lebih baik dari kita. ‘Hati manusia itu dalam genggaman ALLAH..’ Tugas kita menyampaikan,sedaya mungkin tunjuk qudwah terbaik walau kadangkala turut tersasar.. Sentiasa berdoa kerana titik pertemuan hati itu dalam takdir dan izin ALLAH..kekuatan seorang hamba itu adalah pada doa,keyakinannya pada ALLAH dan ikhlas..

'…Tidak ada seorang pun di langit dan di bumi, kecuali akan datang kepada Tuhan Yang Maha Pemurah selaku seorang hamba….' (Maryam: 93)

Rasulullah saw adalah insan yang paling penyayang di antara insan2 lain dan ALLAH adalah yang Maha penyayang di antara para peyayang.. Kasih sayang dari hati yang ikhlas akan sampai pada hati yang lain. Lemah lembut dan hikmah Rasulullah saw itulah qudwah selamanya..

Sesungguhnya orang-orang yang beriman dan beramal soleh, kelak Allah Yang Maha Pemurah akan menanamkan dalam (hati) mereka rasa kasih sayang.(Maryam ;96)

Usaha,sabar dan sederhana itu adalah pakaian Rasulullah,dan tawakkal itu jiwa Rasulullah..

InsyaALLAH..

Ampuni hamba Ya ALLAH..pada salah niat dan urusan hamba yang berlebihan…

Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya. Ia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahakannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya. (Mereka berdo`a): "Ya Tuhan kami, janganlah Engkau hukum kami jika kami lupa atau kami tersalah. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang sebelum kami. Ya Tuhan kami, janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Beri maaflah kami; ampunilah kami; dan rahmatilah kami. Engkaulah Penolong kami, maka tolonglah kami terhadap kaum yang kafir.."(Al Baqarah; 286)

0 comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ..MENCARI REDHA ALLAH.. |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net