Tutur Kata Mulia



Bismillah wal hamdulillah..

Perkongsiaan mengenai tutur kata yang mulia..moga bermanfaat buat kita semua..

Sekadar pemula bicara..

Melihat dia,.mengingatkan diri ini pada ALLAH…Tenang wajahnya menandakan pergantungan pada ALLAH yang tinggi dalam hatinya. Dia hanya pelajar biasa. Bukan dari kalangan yang pandai berkata2 dan memimpin. Bukan juga dari kalangan pelajar yang cemerlang disekolah..Namun setiap tertib,tutur kata dan akhlak yang berada dalam dirinya terasa begitu dekat dengan sunnah Rasulullah saw. Terasa tenang berbicara dengannya..Ucapan terima kasih, maaf ringan dimulut menandakan kerendahan hati yang mengharap redha ALLAH. Tidak hairan dalam kelembutan tutur katanya, mudah untuk diikuti pelajar2 lain.. Tazkirah yang diberi juga terasa dekat pada hati.Terasa bertuah ibu bapa yang memiliki dan mendidiknya. Namun siapa sangka bila mengenalinya, keluarganya adalah dari golongan keluarga yang biasa.. Hati teringat kata2 Rasulullah apabila ditanya oleh saidina Abu Bakar siapa yang mendidikmu sehingga sebaik itu akhlakmu..Jawab Rasulullah saw: “ALLAHlah yang mendidikku..”

Kali pertama melihatnya adalah sewaktu dia duduk dibangku menunggu waktu berbuka puasa pada ramadhan yang lepas. (Puasa 6 syawal kali ini juga dilakukan secara berturut –berturut.) Berbicara denganya terasa diri kembali disapa tarbiyah..

Dia adalah antara pelajar jagaan ana di asrama.. teringat kata2nya sewaktu diri ini membantu menyediakan juadah berbuka buat pelajar. “..jadi warden beratkan cikgu?..kalau ada pelajar yang tidak solat,mesti akan ditanya ALLAH..” ..kata2 biasa yang mendorong diri ini untuk terus berada di sini..

Benar kata ulamak… dari tutur kata yang baik, kita dapat menilai akhlak dan peribadi seseorang itu. Orang yang sentiasa bersama ALLAH akan terlahir dari dalam dirinya sifat lunak yang boleh memberi ketenangan pada orang lain..Susah untuk dengar dari mulutnya kata2 yang tidak baik.. Mungkin kesan zikir yang ada menghalang kata2 yang tidak baik terlafaz pada mulut..

Tutur Kata Mulia

Bersumberkan kitab Riyadhus Solihin (Taman bagi Orang-orang Soleh) karya Al-Imam An-Nawawi rhohimahullahi ta'ala, berikut dimuatkan beberapa panduan kepada kita berkaitan tutur percakapan yang mulia.

Allah menyatakan dalam Al-Quran yang bermaksud,

"Dan kamu perlu merendah diri pada orang-orang beriman walaupun mereka daripada golongan faqir miskin."Surah al-Hjir, ayat 88.

Allah menjelaskan lagi,

"Sekiranya kamu berkasar serta berkeras hati, tentulah mereka lari daripada kamu."Surah Ali Imran, ayat 159.

Adi bin Hatim melaporkan, Rasulullah s.a.w. pernah berkata,

"Saudara semua perlu melakukan kebaikan untuk menjauhkan diri daripada api neraka, walaupun saudara hanya memberi sedekah dengan sepotong kurma. Namun, bagi sesiapa yang tidak mampu, bertuturlah dengan tutur kata yang baik."(HR Bukhari dan Muslim)

Abu Hurairah r.a. melaporkan, Nabi Muhammad s.a.w. pernah berkata:

"Pahala tutur kata yang baik sama seperti bersedekah."(HR Bukhari dan Muslim.)

Abu Zar Ghifari melaporkan, katanya: Rasulullah s.a.w. pernah berkata kepada saya:

"Jangan sesekali merendah-rendahkan perkara yang disukai Allah bagi melakukannya. Walaupun perkara itu hanya memaniskan muka semasa bertemu dengan sahabat."(HR Muslim)

...sabda Rasulullah saw:

"..orang mukmin itu, kesedihan disimpan dalam hatinya dan kegembiraan dipancarkan pada wajahnya.."

InsyaALLAH..moga ALLAH rezekikan kita hidayah dan taufiq untuk memperbaiki diri, memperbaiki tutur kata dan beramal dengan sunnah Rasulullah secara keseluruhannya..


2 comments:

Faaein Talip Roy said...

As-salam..

seronok baca entri di sini.. banyak pengisian yang saya dapat.. Alhamdulillah.. Semoga teruskan perjuangan ini.. ^^,

Hamba ALLAH; Aishah... said...

Wa'alaikumussalam wbt..
InsyaALLAH, t.kasih Faaein..=)

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ..MENCARI REDHA ALLAH.. |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net