Bertemu denganMu..


Assalamu’alaikum wbt..
Salam 16 Ramadhan..

Moga sahabat2 dikurniakan kesihatan yang baik dan dikurniakan kekuatan jiwa yang baik dalam menempuh ramadhan yang masih berbaki. Memasuki fasa kedua Ramadhan ini,membawa diri muhasabah, cepatnya putaran waktu..Seperti baru terasa memasuki ramadhan..Seperti baru terdengar lafaz selawat yang dibaca pada malam pertama terawih. Sebak mengaminkan doa qunut yang dibaca imam..Ya ALLAH, masih ada kesempatan lagi ke untuk melalui hari esok?..terasa begitu banyak ‘hutang’ dengan ALLAH yang belum ditunai..Belum termasuk hutang dengan manusia.. hak2 yang belum ditunaikan.. Tanggungjawab dan amanah yang tidak terlaksana dan dilaksana dengan baik..Terasa seperti ingin menulis senarai yang panjang, segala hutang dengan ALLAH dan manusia yang tidak tertunai..Seandainya diri pergi dulu,mohon kemaafan dari semua..Mohon untuk keluarga terdekat langsaikan apa yang tidak sempat dilangsai..

..Semalam keluarga dikejutkan dengan berita kematian sepupu abah.Alhamdulillah jenazah selamat dikebumikan pada pukul 11 malam,selepas qariah menunaikan solat terawih..Allahyarham dikuburkan betul2 disebelah kubur arwah datuk.Meningglkan 5 orang anak dan seorang isteri. Kata nenek, arwah adalah orang yang baik,tenang dan sentiasa bersama Al Quran..Moga ALLAH berkati allahyarham di sana.. Hubungan keluarga Allahyarham yang erat dengan keluarga ana,turut membawa diri menziarahi keluarga tersebut.Seperti biasa sebelum dikafan lengkap,keluarga terdekat dipanggil untuk melihat wajah Allahyarham buat kali terakhir..Rasa sebak dan pilu sewaktu menatap wajah Allahyarham. Pilu,kerana inilah hakikat kehidupan..Kita dilahirkan,melalui usia bayi,membesar menjadi kanak2, remaja, dan dewasa seterusnya tua dan setiap dari kita akan melalui kematian. AKAN LALUI. Hanya sekejap hidup di dunia..seterusnya akan melalui kehidupan akhirat yang abadi. Langsung tidak boleh kembali. Tiada lagi taubat, tiada lagi ibadah..tiada lagi muhasabah membaiki diri. Segalanya2 akan dinilai dihadapan ALLAH. Bersama bekal amalan yang dibawa. Hanya itu..

Pilu, merasakan lemahnya kita..Sewaktu meninggal, langsung tiada daya. Segalanya akan diuruskan orang lain..Diangkat,dimandikan,dipakaikan pakaian(dikafankan)..Pasrah diperlakukan sewajarnya… Kemudian kita akan ditinggalkan berseorangan di dalam kubur..Bersediakah diri?...ALLAH kata kematian itu bila2 masa.Semuanya dah tercatat dan tidak akan diundur atau dipercepat walau sesaat..muda atau tua, pasti akan lalui.. walaupun asbabnya sangat kecil.Akan kita lalui..

Ya ALLAH..bersediakah hamba?..Orang yang mencintai ALLAH dan bertaqwa tidak akan takut dengan kematian. Bahkan gembira.. Gembira untuk bertemu dengan KEKASIH yang ABADI. Mereka dah bersedia. Betul kata Rasulullah, orang yang paling bijak adalah orang paling banyak ingat mati dan bersedia untuk menghadapi kematian. Jujurnya diri ini belum merasai lapangnya hati untuk bertemu dengan kematian. –Takut dan tidak bersedia. Itu yang lebih dirasai.. Adakah ini petanda iman yang lemah?.. Ampuni hamba Ya ALLAH..

Buat saudara dan sahabat2 yang membaca entri ini, sama2 kita perbaiki diri..Sungguh, hidup ini hanya sekejap..Sama2 kita persiap diri dengan amal dan taqwa. Sedaya mungkin kita tunai dan sempurnakan hak ALLAH yang belum sempurna..juga hak manusia yang lain..hak pada diri, keluarga,saudara seislam dan agama..Mohon maaf atas seribu khilaf yang ada..Andai ada hak sahabat yang tidak tertunai,mohon maaf..sahabat boleh bagitahu..

~Doa yang berpanjangan buat semua..Doakan diri ini juga..
…Hamba dambakan catatan dunia akhirat yang indah disisiMU..~

Firman ALLAH..

Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Dan sesungguhnya pada hari kiamat sajalah disempurnakan pahalamu. Barang siapa dijauhkan dari neraka dan dimasukkan ke dalam surga, maka sungguh ia telah beruntung. Kehidupan dunia itu tidak lain hanyalah kesenangan yang memperdayakan.
( Al Imran; 185)

Dan sekali-kali tidak dipanjangkan umur seorang yang berumur panjang dan tidak pula dikurangi umurnya, melainkan (sudah ditetapkan) dalam Kitab (Lohmahfuz). Sesungguhnya yang demikian itu bagi Allah adalah mudah.(Al Fathir : 11)

4 comments:

syida said...

Assalamualaikum... adik dan sahabat pilihan Allah..=)nanti adik buka "hiburan orang mukmin" di blog ustaz zawawi ya..mungkin adik dah baca.. kak tujukan buat adik..moga sentiasa dalam rahmat Allah ....

syairah said...

kematian menjadi guru yang sangat bermakna...
jika ingat kematian, maka kita akan kurang ketawa dan banyak menangis...

jika kering air mata penyesalan, mungkin hati kita sudah menjadi batu yang jika diketuk, akan terasa sakit kepada si pemukul.....

Hamba ALLAH; Aishah... said...

Wa'alaikumussalam wbt..
k.shida..k.sya..
Syukran..=)

Bidadari fiza said...

ya Allah..mati hampir mendekati kita..

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ..MENCARI REDHA ALLAH.. |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net