Ya Rasulullah..


Salam 5 Ramadhan..=)

Suatu ketika dahulu,pernah diri ini mendengar tentang Rasulullah saw.. Bagaimana Rasulullah diiktiraf sebagai individu yang paling unggul di dunia. Yang mengiktiraf baginda bukan sahaja pengkaji Islam, namun diakui oleh pengkaji sejarah bukan Islam. Waktu itu hati mengakuinya berdasarkan firman2 Allah tentang Rasulullah saw. Bila disebut tentang firmAn ALLAH, maka itu adalah benar dan tidak diragui sama sekali. Dalam kuliah ilmu yang dihadiri baru2 ini juga, sekali lagi hati tersentuh dengan cerita Rasulullah..Bagaimana ALLAH memelihara dan mengkhususkan nama Rasulullah hanya untuk Nabi Muhammad saw sahaja. Bermula dengan ayahanda Adam a.s sehinggalah nabi Isa a.s. tiada satu susuk individu pun yang dinamakan dengan Ahmad / Muhammad. Sedangkan dalam kitab2 yang terdahulu sudah ada keterangan mengenai kedatangan seorang utusan Allah yang dinamakan Ahmad.. MAHA SUCI ALLAH YANG MAHA MEMILIHARA DAN MENGETAHUI. Dan kita adalah ummat Nabi Muhammad saw tersebut..

Semua ini menyebabkan hati ini semakin tertarik untuk mengkaji dan menyusuri sejarah hidup Rasulullah saw.. Bagaimana hubungan baginda dengan Allah, hubungan baginda dengan manusia, akhlak dan qudwah baginda dengan sahabat dan keluarga,cara hidup Rasulullah dan sebagainya..Sungguh, bicara tentang Rasulullah menyebabkan hati ini tenang dan makin dekat dengannya..

Perkongsian bersama tentang kejayaan Rasulullah dalam menyebarkan Islam. Prinsip2 yang Rasulullah saw pegang yang memangkin kejayaan baginda. Sama2 kita teladani cara hidup Rasulullah secara keseluruhannya..


'Pada dalam diri kamulah utusan dari Allah milik budi pekerti yang indah untuk setiap orang yang harapan mereka terletak pada Allah dan hari kemudian…' (Quran 33:21)


Menurut Al-Quran, Nabi Muhammad s.a.w. merupakan contoh terunggul untuk ummah manusia keseluruhannya. Para pakar pengkaji sejarah yang bukan Islam turut mengiktiraf beliau sebagai salah seorang personaliti paling berjaya dalam sejarah.
Pada tahun 1946 Reverend Bosworth-Smith dalam 'Mohammed & Mohammedanism.' Menulis tentang Nabi s.a.w.:

“Daripada ketua kerajaan dan kepada ketua gereja, beliaulah 'Caesar' dan 'Pope' dalam satu; tetapi beliau adalah 'Pope' tanpa dakyah-dakyah politik, 'Caesar' tanpa barisan tentera 'Caesar', tanpa pengawal peribadi, tanpa mahligai istana, tanpa saraan pendapatan gaji yang tetap. Kalaulah ada dakwaan di dunia ini yang mengatakan adanya seorang manusia yang benar-benar memerintah di dunia atas kuasa yang datang terus dari langit maka orang itu hanyalah, Mohammad., Kerana hanya beliaulah seorang yang memiliki kuasa tanpa mekanisme jajahan kuasa dan tanpa pertolongan kerajaan. Beliau tidak mengendahkan tentang kuasa yang datang dari pengaruhnya. Kesederhanaan hidupnya mencerminkan caragaya hidupnya mentadbirkan persona dirinya dalam bersama orang ramai dan tidak terjejas langsung akibat kedudukannya sebagai orang yang paling berpengaruh di dunia ini.”

Pada tahun 1978 Michael Hart menulis dalam bukunya '100 orang paling berpengaruh dalam sejarah', beliau memilih nabi Muhammad sebagai orang yang paling berpengaruh dalam sejarah dan berkata:

“Keputusan saya memilih Muhammad untuk mengetuai senarai nama orang yang paling berpengaruh di dunia mungkin akan mengejutkan pembaca dan pasti akan dipersoalankan orang, tetapi pada hemat saya beliau seorang sahaja yang berjaya baik dari peringkat sekular dan juga dari peringkat keagamaan…… Oleh kerana kebolehannya megadunkan dua unsur ini tanpa tolok bandingannya berbanding dengan personaliti-personaliti lain dalam sejarah maka saya merasakan Muhammadlah yang berhak mendapat jolokan sebagai seorang individu yang paling berpengaruh dalam lembaran sejarah tamadun manusia.”
Tingkah-laku serta ucapan yang keluar dari bibirnya memberi bimbingan untuk kita umat manusia untuk mencapai kejayaan , bukan sahaja di dunia ini tetapi juga di akhirat juga.
Nabi s.a.w. seorang yang berfikiran positif. Setiap urusannya adalah ke arah yang bermatlamat. Beliau mengelakkan dari setiap tindak-tanduk yang berunsur negatif yang akan menghalang proses kejayaan seperti benci, dengki, bongkak dan tamak, etc.
Setiap tindak-tanduknya adalah berniat bersih dan adalah kerana Allah s.w.t.

Dari mengkaji kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. kita akan memeperolehi prinsip-prinsip kejayaanya.

bersambung dalam entri seterusnya..=)

0 comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ..MENCARI REDHA ALLAH.. |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net