'Universiti Mujahadah'


Assalamu'alaikum wbt..
Teringat kata2 Saidina Ali kwj;
'..beribadatlah sehingga kita letih untuk melakukan kejahatan..
Janji ALLAH pada hambanya dalam Al Quran;
..Barang siapa yang bersungguh2 dijalan kami, pasti akan Kami tunjukkan jalan2 Kami..

Kata seorang guru lagi;..mujahadah itu akan menjadi indah dan berkesan seandainya kita menyedari erti di sebalik mujahadah itu, kepada siapa tujuan mujahadah kita dan untuk apa mujahadah tersebut. Bagaimana kita menyusuri jalan mujahadah tersebut akan mempengaruhi gerak laku dan pemikiran kita.
Agar kita tidak berseorangan,ALLAH membekalkan kita teman2 dalam menyusuri jalan mujahadah ini. Teman yang sentiasa bersama kita..24 jam=)Teman yang tidak akan pernah meninggal dan mengecewakan kita seperti Solat.,teman yang tidak pernah berdusta seperti AL Quran,teman yang menenangkan seperti Zikrullah.., teman yang memberi petunjuk seperti Istikharah, teman yang menguatkan kita seperti tawakkal dan teman yang menyampaikan hajat kita seperti doa..Cantik sangat jalan ciptaan ALLAH..
Teringat juga kata2 seorang sahabat,yang menusuk ke dalam hati ini.. Tentang perkara yang pelik dalam islam. Apa perkara yang paling pelik dalam Islam yang tiada pada agama lain?Waktu itu hati dan fikiran berputar mencari jawapan. Pelbagai jawapan datang dalam fikiran dan hati.Namun semuanya ana ragui..Sehingga akhirnya,pasrah., ana gelengkan kepala menandakan tidak tahu...Dengan senyuman,ringkas jawapan sahabat tersebut.
–KEYAKINAN-.
Ya,jalan mujahadah itu tidak akan berlaku tanpa keyakinan. Keyakinan dengan ALLAH itu sendiri, keyakinan dengan kalimah tauhid, keyakinan ALLAH tidak akan membiarkan kita, keyakinan dengan kalimah laahaulawala quwwataillabillah..keyakinan dengan takdir2 dan jaminan ALLAH. Keyakinan inilah akan memberikan ketenangan dalam menyusuri jalan mujahadah.

Namun, tidak sempuran jalan mujahadah ini tanpa bekalan. Ibarat seorang musafir yang berteman tetapi tiada bekalan,juga tidak akan sempurna musafirnya. Dalam menyusuri jalan mujahadah,perlu untuk ada bekalan. Dan tiada bekalan yang paling baik melainkan bekalan taqwa. Perkara inilah yang cuba diri ini selami. Apa maksud taqwa yang sebenarnya. Pelaksanaan taqwa itu bagaimana? Tiada lain, kerana JAMINAN ALLAH hanyalah pada orang2 yang BERTAQWA.Terasa jauh sangat untuk meletakkan diri ini sebagai orang yang bertaqwa..apatah lagi untuk mendapatkan nikmat2 ALLAH..Malu kadang2 untuk meminta dengan ALLAH..Bukan berputus asa dan bergantung atas kudrat, tetapi malu kerana diri dan hati yang belum sepenuhnya pada ALLAH. Taqwa itu bukanlah pada kata2 dan perbuatan sahaja,tetapi pada hati..itu yang utama. Mujadah untuk memupuk taqwa di hati.Itu yang sebenarnya..

~Hanya berdoa moga ALLAH menunjukkan jalan pada diri ini dalam menujuNya~ Sempurnakanlah ketaatan kami padaMu Ya ALLAH..

0 comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ..MENCARI REDHA ALLAH.. |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net