Kelembutan Ilahi

~ Ketenangan bersama ALLAH~

Diriwayatkan di dalam Sahih Al Bukhari bahwa Rasulullah SAW bercerita “ Wahai para sahabatku, bagaimana jika seandainya kalian melihat ada seseorang yang membawa semua harta bendanya, emas, perak, berlian, dan semuanya, dia tidak punya rumah kerana sudah dijual semua rumahnya hingga dijadikan harta, lalu di letakkan di atas untanya; berjalan dia ke mana saja dengan hartanya, lalu dia duduk di bawah sebuah pohon untuk beristirehat dan tertidur, ketika terbangun dilihat unta bersama hartanya sudah tidak ada, betapa sedihnya,,bagaimana perasaannya? bertanya Rasulullah SAW.

Maka berkata para sahabat, Wahai Rasulullah , pastilah ia sangat sedih, bagaimana tidak sedih semua hartanya cuma itu hilang begitu saja . Lalu Rasulullah SAW melanjutkan, setelah ia bangun , beliau terkejut, risau dan sedih kemudian mencari hartanya ke sana ke mari sampai keletihan,lalu dia rebah dan tertidur dari letihnya, saat ia bangun ia melihat unta dan hartanya di depan matanya, bagaimana perasaannya?

Maka para sahabat berkata “ tentu ia akan sangat gembira wahai Rasulullah SAW dan tidak ada kegembiraan baginya seumur hidup kecuali kegembiraan itetelah penat mencari tidak ditemui t hartanya, namun saat ia tersedar ternyata hartanya kembali sendiri di depan matanya, pasti ia sangat gembira. Rasulullah SAW berkata,” ALLAH lebih gembira menyambut hambaNya yang bertaubat daripada orang itu yang menyambut hartanya yang kembali setelah hilang”.

Kalau semua harta kita tiba-tiba hilang kemudian kembali lagi di hadapan kita, gembiranya bagaimana? ALLAH SWT lebih gembira menyambut para pendosa yang bertaubat, daripada orang yang kehilangan hartanya..

Sama2 kita perbanykkan istighfar dan memohon keampunan pada ALLAH..

5 comments:

Bidadari said...

Assalammualaikum..

salam ziarah buat teh yg disayangi..terima kasih..=) semoga Allah merahmati kita semua..amin...

InsyaAllah teh, cik akan pegang kata2 teh itu..jika kita ikhlas kita akan redha..syukran ya ukhti..insyaAllah nnt kita jumpa lg ye...

Bidadari said...

maaf lupa teh, cik ada tag teh untuk join contest CUTE LITTLE MUSLIM & MUSLIMAH CONTEST..mungkin boleh letak gambar zahra..=)

NabiLLa NaSir said...

salam aisha,
nabilla sihat alhamdullillah

moga aisha pun sihat2 selalu =)

Musafir Cinta said...

assalamualaikum wbt..
subhanallah..Allah Maha Tahu apa yg long cari dalam kembara ini..dan seringkali long akan singgah d hentian yg betul..yg menyenangkan n menenangkan..alhamdulillah syukur sgt dgn entri teh ni..terasa kemurahan Allah..sayang teh n cik..serahkan pd Allah semuanya..(^_^)

Hamba ALLAH; Aishah... said...

Wa'alaikumussalam wbt..

Ukhti mahbubah

CIK;
InsyaALLAH..Syukran pada cik juga.=) Hm.. contest..? zahra pemalu cik..Susah nak ambil gambar zahra.Selalu dia akan buat2 sibuk.^_^ Umie dia je boleh ambil..=)

LONG..;
insyaALLAH..kita dalam satu pencarian..=).. Redha ALLAH~

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ..MENCARI REDHA ALLAH.. |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net