Muslimat..Kekalkan Sifat Malumu..


Sabda Rasulullah saw; ‘..jika kamu tidak berasa malu, buatlah apa yang kamu suka!’

Assalamu’alaikum wbt..
Didoakan moga sahabat semua dalam lindungan dan rahmat ALLAH SWT..

InsyaALLAH..Bicara tentang sifat malu. Diambil daripada hadith2 Rasulullah saw yang berkaitan. Sama2 kita semaikannya dalam diri kita..

Sabda Rasulullah saw‘..jika kamu tidak berasa malu, buatlah apa yang kamu suka!’
(maksud hadith)

Jarang kita temui hadith Rasulullah saw yang berbau sinis..Namun melihat hadith ini, kita mengetahui betapa tegasnya Rasulullah saw dalam menuturkan kata2 ini. Ketegasan dalam menegaskan perkara yang sangat penting yang harus ada pada ummatnya.

Sabda Rasulullah saw lagi;
Sesungguhnya ALLAH SWT itu, apabila hendak membinasakan seseorang, DIA akan mencabut rasa malu dari dalam dirinya. Apabila rasa malu dicabut, kamu tidak akan menjumpainya melainkan dalam keadaan dibenci (ALLAH dan manusia)….’ (HR Ibnu Majah)

SIFAT MALU
Malu boleh didefinisikan sebagai sifat atau perasaan yang menimbulkan keengganan melakukan sesuatu perkara yang tercemar atau kurang sopan.

SIFAT MALU DI SISI ALLAH..

Malu itu akhlak Islam
Sabda Rasulullah saw; ‘….sesungguhnya semua agama mempunyai akhlak, dan akhlak Islam itu adalah sifat malu..’(HR Imam Malik)

Kaitan Malu dengan Iman
Sabda Rasulullah saw; ..malu itu sebahagian daripada Iman..(Muttafaqun ‘alaih)

Orang yang memiliki sifat malu akan dapat mencegahnya dari terjatuh dalam dosa dan mungkar. Perasaan malu pada ALLAH SWT yang Maha Melihat dan Maha Mengetahui segala cetusan hatinya samada sembunyi atau terangan akan menyebabkan ia sentiasa dalam keadaan berjaga2. Risau seandainya salah gerak lakunya dan cetusan hatinya, membawa kepada kemurkaan ALLAH..

Sabda Rasulullah saw;
..sifat malu dan iman itu berpadu antara satu sama lain(menjadi satu). Apabila lenyap-hilang salah satunya, maka hilanglah yang lainnya..(HR Hakim dan Tabrani)
Orang yang malu akan terjaga imannya dan orang beriman akan menjaga rasa malunya.

Perkara paling baik pada diri seseorang.
Teringat dialog antara anak Luqmanul Hakim dan bapanya;
..ayahanda, apakah perkara paling baik yang perlu ada pada diri manusia?..beliau menjawab; AGAMA. Ditanya lagi; ‘..yang kedua?..AGAMA dan Harta. Ditanya lagi; ‘..yang ketiga?..Itulah sifat MALU.

Penghias kehidupan
Sifat malu yang positif sekiranya dibawa dalam apa jua aktiviti kehidupan, ia akan mencetuskan keindahan,kecantikan dan kedamaian. InsyaALLAH akan terhiaslah bumi ALLAH ini dengan keberkatan dan keredhaan.

Sabda Rasulullah saw..;
Kekejian(kejahatan) mulut itu tidak mengenai sesuatu perkara melainkan menambah lagi kejelikannya dan sifat malu itu tidak akan mengenai sesuatu perkara melainkan akan menghiasinya..(HR Tirmizi)

Sumber Kebaikan
Sabda Rasulullah saw;
'..sifat malu itu, seluruhnya membawa kebaikan..'(HR Muslim)

Umpama lelaki yang soleh
Cantik perumpamaan Rasulullah saw..salah satu cara Rasulullah saw dalam mengajar dan mendidik sahabt2 adalah melalui perumpamaan. Tiada lain untuk memudahkan kefahaman dan menambahkan lagi kecintaan kita pada agama..

Sabda Rasulullah saw;..jikalau sifat malu itu diumpamakan sebagai seorang lelaki, maka ia adalah umpama seorang lelaki yang soleh..Dan, andaikata sifat keji itu diumpamakan sebagai seorang lelaki, maka ia umpama seorang lelaki yang jahat.(HR At Tabrani)

SEDIKIT PESANAN..
(Untuk diri sendiri,adik, dan sahabat2 saudara seakidah..=)

1. Pelihara aurat.. Tiada lain,untuk keselamatan dunia dan akhirat kita. Cantik dah 'guideline' ALLAH dalam Al Quran.. Tiada yang lebih baik melainkan kata2 ALLAH Yang Maha Penyayang dan Maha Melindungi.. Adakah kita ingin menafikan kata2 ALLAH?..Ana yakin, sahabat2 tidak menolak jika dikatakan antara faktor gejala sosial yang ada adalah berpunca dari kita.. bagaimana pemakaian kita?..ramai yang merasakan bahawa telah menutup aurat dengan baik, namun hakikatnya tidak. Menutup aurat itu bukan hanya bertudung..Ana yakini hampir semua antara kita mengetahui tatacara menutup aurat yang sempurna yang diajar Islam. Juga mengetahui bahawa bila2 masa juga kita akan kembali pada ALLAH.. Sm2 tanya pada hati;.. adakah kita bersedia mengadap ALLAH dengan membawa alasan2 yang kita bawa sekarang? ..

2. Jaga2 dengan penggunaan facebook
.. Salah satu tipudaya syitan adalah merasakan indah pada perbuatan salah yang kita lakukan. Penggunaan gambar yang jelas dan berlebihan boleh membawa fitnah pada agama kita..Sama2 kita pegang, Muslimat yang baik itu melindungi dirinya dari dipandang dan memandang..’ Sabda Rasulullah saw juga;..Wanita itu aurat..Bila ia keluar, maka syaitan akan mengikutnya..(Post gambar2 dalam facebook juga sama dalam istilah keluar=) Jagailah dirimu dari dipertontonkan di khalayak..


3. Gurauan dan tutur kata yang berlebihan juga adalah salah dalam Islam. Apatah lagi dalam ruangan yang terbuka… Dalam syarak, perhubungan muslimat dengan muslimin yang bukan muhrim adalah haram tanpa ada keperluan yang mustahak. Melunakkan suara apabila bercakap dengan muslimin bukan mahram itu juga salah.. Apatah lagi duduk berdua-duaan.(Walaupun di tempat awam)

..Syariat islam itu bukan untuk memundurkan kita. Salah jika kita rasa demikian. Islam dinamakan ISLAM oleh ALLAH SWT sebagai makna selamat. InsyaALLAH kita akan selamat jika kita mengikut islam secara keseluruhannya.MUSLIM KAFFAH..

Akhir..
‘..biarlah nama dan diri kita tidak dikenali oleh penduduk di bumi, namun disebut2 dan dikenali oleh sekalian penduduk di langit..’
insyaALLAH~

~SEMUA TENTANG KITA~
=)

1 comments:

Musafir Cinta said...

subhanallah..
hmm tcari2 d mana sifat malu diri ni..

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ..MENCARI REDHA ALLAH.. |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net