MUNAJAT

~MUNAJAT~

(Qunut Nazilah)

Sekadar renungan..
..memetik kata2 seorang ulamak; …rahmat ALLAH semakin jauh dengan ummat akhir zaman disebabkankan semakin kurangnya orang yang bangun malam meratap dan menangis pada ALLAH..

Syukurlillah..Atas isu yang berada di Negara kita sekarang, isu penindasan terhadap agama Islam terutamanya ,(klik) termasuk gelombang politik dan kepimpinan ,ramai dalam kalangan kita yang bangkit, melaung dan menegakkan kebenaran. Membantah kemungkaran yang ada. Matlamat utama untuk TEGAKKAN ISLAM YANG SEBENAR tidak pernah pudar dan luntur dalam jiwa pencinta kebenaran dan keadilan.
Pelbagai cara dan medium digunakan sebagai menzahirkan bantahan kita terhadap apa yang salah.. Semua ini menunjukkan bahwa tidak semua orang islam itu terlena.

Namun ..
Sejauh mana kita yang melaungkan dan menuntut kebenaran,menyungkur sujud di hadapan ALLAH SWT, TUHAN YANG MAHA MEMELIHARA, merintih agar pihak yang terlibat diberi hidayah oleh ALLAH SWT. Sejauh mana kita memohon, memanjatkan doa untuk umat Islam agar dipelihara dan diberi petunjuk yang terbaik dalam menghadapi tribulasi yang ada?..juga sejauh mana kita menadah tangan memohon pada ALLAH SWT agar PEMIMPIN yang ada diberi hidayah oleh ALLAH dengan sebaik2 hidayah untuk memimpin dan membawa Islam dengan cara yang terbaik yang digariskan oleh AL QURAN dan As Sunnah?..

Hadith Rasulullah saw dalam bab amar ma’ruf nahi mungkar juga ada menyebut;.. Sesiapa di antara kamu melihat kemungkaran, maka dia hendaklah menegah kemungkaran itu dengan tangannya iaitu kuasanya. Jika tidak mampu, hendaklah ditegah dengan lidahnya. Kemudian kalau tidak mampu juga, hendaklah ditegah dengan hatinya. Itulah selemah-lemah iman.(HR :Bukhari )

Di samping usaha yang ada,usaha dalam erti 'seorang hamba' ALLAH itu juga sangat penting.. Sama2 kita perbanyakkan solat hajat,berdoa memohon pada ALLAH ,agar ALLAH memelihara umat Islam, memelihara Negara kita dari kemungkaran dan kemaksiatan yang ada. Segalanya dalam pemerhatian ALLAH..dan InsyaALLAH doa orang2 yang ikhlas dan doa orang yang dizalimi adalah doa yang dekat dan dimakbulkan ALLAH. Hanya ALLAH yang dapat menolong kita..

QUNUT NAZILAH

(Dipetik dari blog sahabat;temanpetunjuk.blogspot.com)

Qunut nazilah adalah suatu hal yang disyariatkan dan amat disunnahkan ketika terjadi musibah dan kezaliman. Sunnah qunut nazilah ini merupakan pendapat para ulama dari madzhab Hanafiyyah, Malikiyyah, Syafi'iyyah, Hanbaliyyah dan lain-lainnya.

Imam Syafi'i rahimahullah berkata: "Apabila turun musibah kepada kaum muslimin disyariatkan membaca qunut nazilah pada seluruh shalat wajib."
(Syarhus Sunnah karya Al-Baghawi 2/279).

Imam Ahmad bin Hanbal rahimahullah berkata: "Apabila turun bencana kepada kaum muslimin, hendaknya imam melakukan qunut dan diaminkan oleh orang yang dibelakangnya." (Al-Mughni 1/450).

Pendapat-pendapat diatas tentunya berlandaskan hadis-hadis yang sahih mutawatir seperti hadits Anas bin Malik radhiallahu 'anhu riwayat Bukhari-Muslim yang menjelaskan pelaksanaan qunut nazilah oleh Rasulullahu saw selama sebulan pada peristiwa pembunuhan 60 shahabat penghafal Al-Quran, juga hadis Abu Hurairah Radhiallahu 'anhu riwayat Bukhari-Muslim.

p/s:

Sabda Nabi s.a.w :
“Dengar dan Taat itu wajib atas setiap muslim dalam perkara yang dia suka dan benci selama tidak disuruh melakukan maksiat maka apabila dia (pemimpin) menyuruh melakukan maksiat maka tidak boleh dia dengar dan tidak boleh dia taat”
[Muttafaq 'alaih].
1.Munajat khusus untuk keselamatan umat Islam di Malaysia,agar dipelihara dari kemaksiatan dan kemungkaran yang ada.
2.Munajat khusus untuk pilihan raya Dun Galas yang akan tiba 4 Nov ini.

InsyaALLAH..

0 comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ..MENCARI REDHA ALLAH.. |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net