Dia Seorang Yang Jujur..


Kisah Penghijrahan Ummul Mukminin Salamah rha

Semasa beliau hendak berhijrah, pelbagai dugaan dan rintangan yang dihadapinya. Seperti yang kita ketahui, rumah tangga Ummul Mukminin bersama Abu Salamah sangat bahagia. Bagaimanapun Allah menguji kedua insan soleh ini dengan perpisahan semasa hendak berhijrah. Bermula dengan peristiwa penahanan suaminya oleh keluarganya Bani Mughirah. Anaknya pula dibawa pergi oleh keluarganya dari Bani Abdul Asad. Selama setahun beliau memendam rasa dan dukacita. Terpisah dari suami dan anak tercinta. Sehinggalah suatu hari beliau dilepaskan oleh sepupunya yang simpati atas keadaannya. Allah mempermudahkan. Apabila Bani Abdul Asad mendengar Ummu Salamah akan berhijrah, mereka lansung menyerahkan anak di bawah jagaan mereka kepadanya.
Dengan menaiki seeekor unta, Ummu Salamah memulakan perjalan hijrahnya seorang diri menuju ke Madinah. (Seperti kita ketahui perjalanan dari Makkah ke Madinah adalah sangat Jauh) Apatah lagi bagi seorang muslimah yang membawa anak kecil. Bukan sesuatu yang mudah..
Selepas 3 -4 batu perjalanan, beliau bertemu dengan Uthman b. Talhah di Tan’im. (Ketika itu Uthman belum lagi memeluk Islam)
“Ke mana kamu pergi berseorangan diri? “ Tanya Uthman kepada Ummu Salamah.
“Kepada suamiku di Madinah”
Uthman bertanya lagi; “ Tiada sesiapa bersamamu?”
“Tiada sesiapa selain zat ALLAH SWT”
Mendengar jawapan Ummu Salamah, Uthman tidak sampai hati, apa lagi memikirkan anak kecil yang dikendong merentasi padang pasir. Uthman lalu menawarkan diri.. Dipegangnya tali unta dan mereka mula bergerak menuju ke Madinah.
Sepanjang kembara itu, Uthman sangat menjaga akhlaknya. Ummu Salamah menceritakan peribadi mulia Uthman ini dengan berkata,
“Demi ALLAH! Tidak pernah saya berjumpa seseorang yang lebih jujur dan mulia dari Uthman. Apabila tiba untuk turun, beliau akan menundukkan unta yang saya naiki dan beliau akan pergi di sebalik pokok lalu saya pun turun. Apabila tiba waktu bergerak, beliau akan memuatkan barang2 dan menundukkan unta tersebut berhampiran saya. Apabila saya sudah menaiki unta tersebut, beliau akan datang menarik tali dan terus bergerak. Beginilah keadaanya sehingga kami sampai di Madinah. Apabila tiba di Quba, beliau memberitahu, “Suamimu tinggal di sini”. Setelah menghantar saya ke sisi Abu Salamah, Uthman pun kembali ke Makkah.
Begitulah hebatnya peribadi Uthman b. Talhah yang teguh menjaga pandangan dan akhlaknya sehingga mendapat pujian ikhlas dari Ummul Mukminin ini.

0 comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ..MENCARI REDHA ALLAH.. |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net