Melangkah ke Semester Baru


Saat ini hati teringat suasana yang pernah dilalui.
R.I.N.D.U.
Itu sebetulnya..=)
Rindu pada semua suasana yang ada. Rindu suasana tarbiyyah, rindu sahabat2,adik2.. Rindu berada dalam usrah, rindu pada kelas pengajian,daurah.. Suasana liqa’; mencari idea dan penyelesaian(walaupun kadang kala tidak menemui penyelesaian^_^, ) , solat Jemaah tentunya, dan pelbagai lagi. Kesusahan?..itulah kemanisan yang paling meninggalkan kesan. Tidak mampu menilainya. Betul kata Tok Guru.. Susah itu tarbiyyah. Malu juga untuk menafsirkan yang dilalui itu kesusahan.. Teringat kata2 Ibnu Ata’illah; Jiwa mukmin itu sentiasa damai. Lantaran redha dengan segala takdir ALLAH padanya.. Jika diteliti ayat ini, betul…Semua adalah pemberian ALLAH..=) Hanya Tarbiyyah, bukan susah. Empat tahun di alam kampus adalah detik2 yang amat berharga buat diri..Banyak mengajar dan mentarbiyyah diri ini tentang erti kehidupan.
HIDUP DALAM MENCARI REDHA ALLAH~
Namun bukan itu yang ingin diperkatakan..=)
Saat ini hati lebih teringatkan sahabat2 dan adik2 yang bakal meneruskan perjuangan. Doa semoga mata rantai pejuang Islam yang ada terus teguh dan tabah dalam membawa Islam. Sungguh, kalian adalah waris perjuangan Rasulullah saw..
Diri bukanlah qudwah., tidak layak rasanya untuk mengatakan tentang perjuangan, namun hati teringin untuk sampaikan juga semuanya. Moga ianya juga satu muhasabah dan doa buat diri untuk meneruskan perjuangan yang ada.
Untuk sahabat2 dan adik2.. Junjung dan juanglah Islam sekuat yang termampu. Jadikan ALLAH sebagai matlamat utama.Pegang betul2 Firman ALLAH dalam surah Muhammad;7

“ Hai orang-orang yang beriman, jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu..”

Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, sebahagian mereka (adalah) menjadi penolong bagi sebahagian yang lain. Mereka menyuruh (mengerjakan) yang makruf, mencegah dari yang mungkar, mendirikan sembahyang, menunaikan zakat, dan mereka taat kepada Allah dan Rasul-Nya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
( At Taubah;71)

Juga sabda Junjungan kita, Rasulullah saw tentang orang mukmin;

‘Sesungguhnya di antara manusia itu ada yang menjadi pembuka untuk kebaikan dan penutup dari kejahatan. Dan ada juga manusia yang menjadi pembuka kejahatan dan penutup kebaikan. Maka sungguh beruntung bagi orang yang dijadikan ALLAH sebagai pembuka kebaikkan, dan binasa orang yang dijadikan ALLAH pembuka kejahatan di tangannya..’

Gunakan segala kekuatan, kelebihan dan peluang yang ada untuk sebarkan syiar Islam. Tunjuk Islam itu indah..Keadaan sekarang lebih memerlukan sesuatu yang nyata dan jelas dilihat, melebihi dari kata2.=) Sentiasa berdoa dan bersangka baik dengan ALLAH. Bukan mudah untuk melakukan kebaikkan..apatah lagi untuk jangka masa yang panjang. Mehnah dan dugaannya terlalu banyak. Jaga segala keberkatan yang ada..

Semoga ALLAH meletakkan kita semua dalam golongan pembuka kebaikan dan mejauhi kita dari sebaliknya..-

..'Sesungguhnya perjalanan seorang da'e itu sgt pjg,dan melelahkan...ketika itu org lalai akan hairan melihat si da'e menyengsarakan diri dlm kelelahan dan bertanya..."Sampai bila kau akan melelahkan diri?" Maka jawab si da'e dgn pasti.."Sebenarnya aku mengharapkan istirehat syurga...(Al-Fawaid-Ibnu Qayyim)

Aku bangga melihat dirimu derita dalam perjuangan daripada melihatmu gembira dalam kelalaian...aku juga bangga mendengar tangisanmu kerana pengorbanan daripada melihat tawamu dalam pengkhianatan... aku turut bangga andai dikau syahid di medan kebenaran daripada hidupmu dalam kesesatan...kerana jangan lupa sahabatku..dikau mulia bukan kerana harta dan pangkat tetapi kerana islam...

0 comments:

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ..MENCARI REDHA ALLAH.. |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net