SYUKUR

Saat dada terasa sempit, saat fikiran menjadi buntu, saat diri terasa ketinggalan, saat diri terasa tiada memberi sumbangan, saat diri terasa serba kekurangan, maka jalan terbaik....
.BERSYUKUR.

Tafakur dalam merenung Firman ALLAH SWT tentang SYUKUR;
Suruhan ALLAH supaya kita bersyukur;

Karena itu, ingatlah kamu kepada-Ku niscaya Aku ingat (pula) kepadamu, dan bersyukurlah kepada-Ku, dan janganlah kamu mengingkari (nikmat)-Ku.
(Al Baqarah; 51)

Hai orang-orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar-benar hanya kepada-Nya kamu menyembah.
( Al Baqarah: 172)

Hai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan solat, maka basuhlah mukamu dan tanganmu sampai dengan siku, dan sapulah kepalamu dan (basuh) kakimu sampai dengan kedua mata kaki, dan jika kamu junub maka mandilah, dan jika kamu sakit atau dalam perjalanan atau kembali dari tempat buang air, atau menyentuh perempuan, lalu kamu tidak memperoleh air, maka bertayamumlah dengan tanah yang baik (bersih); sapulah mukamu dan tanganmu dengan tanah itu. Allah tidak hendak menyulitkan kamu, tetapi Dia hendak membersihkan kamu dan menyempurnakan nikmat-Nya bagimu, supaya kamu bersyukur
(Al Maidah: 6)

Dan (ingatlah juga), tatkala Tuhanmu memaklumkan: "Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (nikmat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih".
(Ibrahim :7)

Dan Dia-lah, Allah yang menundukkan lautan (untukmu) agar kamu dapat memakan daripadanya daging yang segar (ikan), dan kamu mengeluarkan dari lautan itu perhiasan yang kamu pakai; dan kamu melihat bahtera berlayar padanya, dan supaya kamu mencari (keuntungan) dari karunia-Nya, dan supaya kamu bersyukur.
(An Nahl :14)

Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun, dan Dia memberi kamu pendengaran, penglihatan dan hati, agar kamu bersyukur.
( An Nahl : 78)

. Maka makanlah yang halal lagi baik dari rezeki yang telah diberikan Allah kepadamu; dan syukurilah nikmat Allah jika kamu hanya kepada-Nya saja menyembah.
(An Nahl :114)

Dan sesungguhnya telah Kami berikan hikmah kepada Lukman, yaitu: "Bersyukurlah kepada Allah. Dan barang siapa yang bersyukur (kepada Allah), maka sesungguhnya ia bersyukur untuk dirinya sendiri; dan barang siapa yang tidak bersyukur, maka sesungguhnya Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji".
(Lukman :12)
Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapaknya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyusuinya dalam dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu. (Lukman : 14)

Syukur itu juga adalah salah satu dari nama ALLAH. Dan ALLAH sendiri Maha Mensyukuri. Bagaimana pula dengan diri yang hanya seorang hamba?
Subhanallah..

Dan barang siapa yang mengerjakan suatu kebajikan dengan kerelaan hati, maka sesungguhnya Allah Maha Mensyukuri kebaikan lagi Maha Mengetahui.(AL Baqarah; 158)

Mengapa Allah akan menyiksamu, jika kamu bersyukur dan beriman? Dan Allah adalah Maha Mensyukuri lagi Maha Mengetahui.( An Nisa’ :147)


Hmm..Tidak kurang hebatnya permainan syaitan dalam memesongkan hati kita dari bersyukur. Wa’iyazubillah..

..kemudian aku akan mendatangi mereka dari muka dan dari belakang mereka, dari kanan dan dari kiri mereka. Dan Engkau tidak akan mendapati kebanyakan mereka bersyukur (taat).
(Al A’raf:17)

Dan kita..???
Kesedihan ALLAH disebabkan kita tidak bersyukur.
Ampuni kami Ya ALLAH
..

Sesungguhnya Kami telah menempatkan kamu sekalian di muka bumi dan Kami adakan bagimu di muka bumi itu (sumber) penghidupan. Tetapi sedikit sekali kamu bersyukur
(Al A’raf; 10)

Dan Dialah yang telah menciptakan bagi kamu sekalian, pendengaran, penglihatan dan hati. Amat sedikitlah kamu bersyukur.
(Al Mukminun :78)
Dan sesungguhnya Tuhanmu benar-benar mempunyai karunia yang besar (yang diberikan-Nya) kepada manusia, tetapi kebanyakan mereka tidak mensyukuri (nya).
( An Naml :73)

Tegasnya ALLAH SWT mengenai syukur, dicatatkan dalam 36 surah dalam Al Quran. Sama-sama kita tadabbur ayat2 ALLAH tentang SYUKUR.
~Hamba mohon padaMu Ya ALLAH..rezekikan hamba dalam bersyukur padaMU..~.

1 comments:

syairah said...

Dari Ibnu Abbas ra, ada 7 petanda kebahagiaan dunia, iaitu :

1.Qalbun syakirun atau hati yang selalu bersyukur
2.Al azwaju shalihah, iaitu pasangan hidup yang soleh
3.Al auladun abrar, iaitu anak yang soleh
4.Albiatu sholihah, iaitu lingkungan yang kondusif untuk iman kita
5.Al malul halal, atau harta yang halal
6.Tafakur fi dien, atau semangat untuk memahami agama
7.Umur yang barakah – ertinya umur yang semakin tua semakin soleh, yang setiap detiknya diisi dengan amal ibadah

aisyah yang dirahmati Allah swt..
seorang sahabat,seorang adik, seorang saudara, seorang sahabat dalm perjuangan..terima kasih kerana sudi menerima lamaran persahabatan ini..kita telah berjanji untuk sama2 bertemu di halaqah syurga..sama2 mengingati untuk mengabdikan diri hanya untuk Allah swt..

rindu aisyah kerana Allah swt..
siru 'ala barakatillah..=)

Post a Comment

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 ..MENCARI REDHA ALLAH.. |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net